47-ми международен семинар за кендо лидери, Кацуура, Япония
За преживяването от първо лице разказва Костадин Воденичаров
От 18-ти до 24-ти март 2023 г., в центъра за подготовка на състезатели на Нипон Будокан в Кацуура, префектура Чиба, Япония, се проведе 47-мият международен семинар за кендо лидери. Участваха кендоки от 3-ти до 6-ти дан от 27 държави извън Япония, 16 учителя (инструктори, мотодачи, официални лица) от Ренши 6-ти дан до Ханши 8-ми дан от Япония и 14 студента от Международния Будо Университет в Кацуура.
На откриващата церемония на 18-ти март, президентът на Общояпонската Кендо Федерация и Световната Кендо Федерация, Тадаширо Аджиро (Ханши 8-ми дан) приветства всички участници на семинара. Неговото най-важно съобщение беше да си припомним последния ред от официално публикуваните цели при практикуване на кендо:
„да се насърчава мира и просперитета сред всички хора“
Неговото желание беше да приемем сериозно това и да направим всичко по силите ни.
Основният график за ден от семинара беше:
6:30 – 7:30 – Загрявка, Бокуто-ни-йору Кендо Кихон-уаза Кейко-хо или Нипон Кендо ката, ръководено от Масахару Какехаши Сенсей – Ханши 8-ми дан
7:30 – 8:30 – Закуска
9:00 – 10:00 – Нипон Кендо ката, ръководено от Масахару Какехаши Сенсей
10:00 – 10:30 – Загрявка
10:30 – 11:30 – Кихон, фундаментални техники, контраатаки, техники за напреднали, ръководено от Такао Фуджиуара Сенсей – Ханши 8-ми дан
12: 00 – 13:00 – Обяд
13:30 – 15:30 – Лекции и практика по съдийстване за Кендо мачове, ръководено от Акира Иджима Сенсей – Кьоши 8-ми дан
15:40 – 16:30 – Кихон кейко, специални упражнения с шинай и с бокуто, мауари-гейко, ръководено от Сусуму Нагао – Ханши 8-ми дан
16:30 – 17:30 – Шидо-гейко – индивидуални двубои между участниците и учителите
17:30 – 17:40 – Почистване на доджото на ротационен принцип
18:00 – 19:00 – Вечеря
20:00 – 21:00 – Лекция в класна стая на тема свързана с кендо
Официалните преводачи между японски и английски език бяха:
Алекс Бенет – Кьоши 7-ми дан
Рьоуа Цуранага – Ренши 6-ти дан
За много от участниците в семинара, часовата разлика между техния дом и Япония предизвика редовно събуждане без аларма в 3:30 сутринта. Заради това, спонтанно, участниците решиха по свое желание да направят допълнителни тренировки от 5:30 до 6:30 сутринта, в които всеки можеше да избере свои партньори и да тренира какъвто аспект на кендо сам пожелае.
Всяка част от програмата по кендо на семинара имаше по един основен учител, който беше отговорен за ръководенето й, но всички учители и преводачи бяха винаги с нас в залата, помагаха и следяха стриктно за изпълнението на предадените уроци до момента от всички.
През 2023 г., се навършват 20 години от официалното представяне на 9-те кати от Бокуто-ни-йору Кендо Кихон-уаза Кейко-хо (тренировъчен метод за фундаментални кендо техники с дървен меч). Какехаши Сенсей, асистиран от Иджима Сенсей, демонстрира и обясни 9-те кати. Наблегна върху правилна стойка, правилна дистанция, правилен тайминг на движенята, фокус и връзка между опонентите. Какехаши Сенсей препоръча редовно трениране на тези 9 кати, особено в началните етапи на кендо развитието, тъй като всички те учат на фундаментални принципи и мога да бъдат използвани и в шиай.
В раздела по Нипон Кендо ката, участниците бяха разделени на 3 групи: 3-ти дан, 4-ти дан, от 5-ти дан нагоре. Всеки избра опонент от своята група, с който упражняваше Нипон Кендо ката през целия семинар. Какехаши Сенсей демонстрира заедно с Иджима Сенсей всички 10 кати и обясни най-важните моменти от всяка ката. Участниците тренираха всички кати със своя партньор под зоркото око на учителите, които отделиха внимание на всеки и желаха да се постигне съвършенство в изпълнението на ката.
Фуджиуара Сенсей започна раздела за кихон със своите препоръки към всеки, който преподава кендо. Първо ние самите трябва да разберем какво точно трябва да направим във всяка техника. След това трябва да тренираме и да мислим за нея докато не я направим както трябва. След това трябва да можем да я демонстрираме и обясним. Трябва да оставим нашите ученици да се опитат да я изпълнят и да даваме обратна връзка докато и те я изпълнят правилно. Фуджиуара Сенсей стриктно се придържаше към това, което ни каза. Той демонстрира възможно най-точно и обясни кристално ясно това, което искаше да направим във всяка техника. Някои от нещата, на които наблегна Фуджиуара Сенсей бяха начинът за постигане на по-добро Сае (рязкост в крайният момент на атаката), чрез движение на китките; ичи-бьоши (вдигане на меча и сваляне за атака без пауза горе); правилно хасуджи (ъгъл на рязане); издишане по време на цялото действие; крайна точка на атаката; отпускане след атаката; добра позиция на тялото. В темата за техники за напреднали, Фуджиуара Сенсей обясни и демонстрира, че има много начини за стигане на нашето оръжие до целта, които включват не само шикаке-уаза и оджи-уаза, но и промяна на тайминга и способността да прилагаме натиск и да издържаме на натиск. Важно е да търсим пролуки за атака на опонента и да създадем своя собствен шанс.
За раздела лекции и практика по съдийстване за кендо мачове, ръководен от Иджима Сенсей, на всеки участник бяха предоставени следните две книжки:
[1]: The Regulations of Kendo Shiai and Shinpan, The Subsidiary Rules of Kendo Shiai and Shinpan, The Guildlines for Kendo Shiai and Shinpan. Revised September 2, 2017. International Kendo Federation (Правилник, спомагателни правила и насоки за кендо мачове и съдийстване. Ревизия от 2 септември 2017 г. Международна Кендо Федерация)
[2]: Handbook for Kendo Shiai and Shinpan Management, August 24 2021 First English Edition, English Translation of AJKF “Kendo Shiai, Shinpan, Unei-Yoryo no Tebiki” ver. 3, March 14, 2007, All Japan Kendo Federation (Наръчник за мениджмънт на кендо мачове и съдийстване, 24 август 2021 първо английско издание, превод на английски от AJKF “Kendo Shiai, Shinpan, Unei-Yoryo no Tebiki” 3-та версия от 14 март 2007, Общояпонска Кендо Федерация)
Иджима Сенсей обясни, че основната роля на съдиите в кендо е да разбират и прилагат официалните правила. Човек не може да се уповава само на личния си опит като съдия. Основата трябва да са официалните документи. Иджима Сенсей каза, че има много случаи, които не са описани в правилата. Тогава, трябва да се ръководим от член 1-ви на Правилника [1] (стр. 1, Article I): Целта на правилника е да накара състезателите да се съревновават честно в мач на Международната Кендо Федерация, в съответствие с принципите на меча и мачът да бъде отсъден безпристрастно.
Фокусът на Иджима Сенсей беше върху няколко точки:
1. Промени в допълнителните правила, които щяха да бъдат официално оповестени на 3-ти април 2023 г.: Максимум времето за разделяне от цуба-зериай вече е официално определено на 3 секунди. Настъпването на някой състезател напред преди пълното разделяне от цуба-зериай води до хансоку (наказание) за този състезател.
2. Забранени действия. Правилник [1] стр. 7-8, членове 15, 16, 17; спомагателни правила членове 14, 15, 16. Допълнителни уточнения:
- Единствените две неща, които са разрешени да са вътре в един шинай са гуменият протектор на върха и малката метална пластина в края на дръжката. Всички други обекти намерени във вътрешността на един шинай трябва да доведат до незабавната дисквалификация, служебна загуба и отнемане на всички спечелени точки от състезателя, използвал този шинай.
- От позволената кендо-гу екипировка (Правилник [1] стр. 24), се позволява използването на кендо коте (един подвижна част за палеца и една подвижна част за останалите пръсти). Не са позволени ръкавици с повече от две движещи части (напр. нагината коте).
- Използването на метална цуба не е разрешено в кендо мачове.
3. Позициониране на съдиите спрямо състезателите: Правилото на триъгълника; Не трябва да се допуска и тримата съдии да са от една и съща страна спрямо състезателите (ако това стане, шушин трябва да спре мача и да го възобнови от стартови позиции на каеши-сен); трябва да се избягват слепи зони особено, ако някой от състезателите е в позиция Хидари-джодан или използва Нито (два меча). Позициониране на съдиите спрямо един-друг според допълнителните правила.
4. Yuko-datotsu (юко-датоцу – валидни удари), които лесно могат да бъдат изпуснати от съдиите
- Ударът веднага след „Хаджиме!“
- Ударът в момента на край на мача
- Когато състезател и излязъл от шиай-джо, докато удар се е изпълнявал
- Кой от два удара е станал първи? Няма истинско ай-учи. Трябва да се вземе в предвид цялата ситуация.
- Удар Мен, който е станал след получен удар Коте (обикновено Дебана-Коте) се вижда много по-лесно от колко удара Коте. Ако в тази ситуация, ударът Коте е бил добър, тогава ударът Коте трябва да бъде зачетен.
- Ако суриаге или каеши-уаза е изпълнена рационално, тогава Ипон може да бъде присъден и без много силен удар. Съдиите трябва да оценят оджи-уаза изпълнена с поканване на атака.
- Техники, които ние самите, като съдии, виждаме за първи път. Атаки, които стават докато опонента пада са лесни за пропускане от съдиите.
5. Цуба-зериай – Наръчник [2], стр. 9-11, член III. Допълнителни уточнения: цубите на шинаите трябва да се докосват докато са на подходяща височина (пред централната част на торса), шинаите трябва да са кръстосани и може да се докосват от омоте страната. При използване на Нито (два меча), в цуба-зериай те трябва да са кръстосани така, че шото (малкият меч) да е поставен по-близо до опонента спрямо дайто (дългия меч); при обратно позициониране на шото и дайто в цуба-зериай, когато това не е по случайност (или става случайно, но се задържа продължително без корекция), състезателят направил това трябва да получи хансоку (наказание). Изпълнението на техника, която може да отбележи Ипон от цуба-зериай (хики техника с движение назад) трябва да бъде окуражавано (стига да е изпълнено съобразно правилника и ако допълнителните правила са в действие, да е започнало преди 3 секунди да са изтекли от началото на цуба-зериай). След влизане в цуба-зериай състезателите или трябва да опитат да направят Ипон или да се разделят едновременно и напълно с една голяма крачка назад до чудан-но-камае, без да губят излишно време. Разделянето от цуба-зериай (без атака) в камае различно от чудан (напр. отваряне с върха на шиная настрани от централната линия или надолу), не е позволено и води до хансоку (наказание).
За практика за съдийстване на кендо мачове, участниците бяха разделени на групи от по 3-ма души. Когато една група съдийства, друга група се състезава в pool от 3-ма, а трета група следи за времето на мача. По време на семинара, всеки участник изпълняваше ролята на шушин (главен съдия) минимум 4 мача, ролята на фукушин (помощник съдия) поне 8 мача и ролята на състезател поне 2 мача. При нужда от корекции, Иджима Сенсей спираше временно мача, за да се обясни всяка трудна ситуация и метода за нейното решение от съдиите. Имахме късмета да присъстват 2-ма участници използващи Нито, като двамата бяха с противоположно аши-камае, и да присъства 1 участник използващ Хидари-джодан-но-камае. На 21-ви март в семинара се включиха и 14 студента (4 жени, 10 мъже) от International Budo University (Международен Будо Университет) от Кацуура, които участваха в учебно групово състезание (7 срещу 7) и демонстрираха силен състезателен дух и висока скорост. Това ни позволи да изследваме трудни ситуации, които много рядко биха могли да бъдат наблюдавани извън Япония.
Иджима Сенсей ни призова да използваме качествено всяка възможност, която имаме да бъдем съдии на кендо мачове. За да стане човек добър съдия, той трябва да тренира редовно и усърдно и за да бъде състезател. Съдиите трябва да могат да предвидят какво биха направили състезателите и на къде биха се движили те. Цялата ситуация трябва да бъде разгледана обективно и безпристрастно. Често, зрението не е достатъчно, за да се прецени дали една атака е Ипон. Трябва да използваме официалните документи, зрението, слуха и опита си за да достигнем до решение. Всяко едно съдийско решение трябва да е ясно, финално и обосновано.
В следобедното кихон-кейко ръководено основно от Нагао Сенсей, всеки имаше шанс да упражни всички повечето от всички възможни кендо техники, особено тези, върху които акцентираха учителите по време на семинара. Имаше специална тренировка посветена на това как да използваме познанията си за работа с бокуто при упражнения, които обикновено се изпълняват с шинай. Нагао Сенсей ни демонстрира как Кири-каеши може да бъде изпълнено с бокуто и как това може да се използва за корекция на дистанция, хасуджи (ъгъл на атака), париране с шиноги (а не с „острата“ част (ha – ха) или с гърба на меча (mune – муне)). След като няколко пъти изпълнихме Кири-каеши с бокуто, Нагао Сенсей демонстрира как същите тези принципи трябва да бъдат изпълнени и с шинай, след което всички упражниха Кири-каеши с шинай следвайки тези насоки. По време на кихон-кейко, след всяко упражнение имаше ротация, което по време на семинара позволи на всеки да се изправи срещу абсолютно всеки друг, което ни даде шанс да се упражняваме с мотодачи с различна височина и тайминг и по-пълно да тестваме качеството на всяка изпълнена от нас техника. След кихон-кейко, всеки ден имаше мауари-гейко, в което всеки даваше най-доброто от себе си използвайки наученото до момента.
Активната тренировъчна програма за деня завършваше с шидо-гейко. Участниците тренираха с учителите. Имахме много шансове видим и усетим високото ниво и личния стил на всеки учител и да научим многобройни уроци от двубоите с тях. В допълнение към учителите, които всеки ден бяха с нас, имахме възможност да тренираме и с още учители, които участваха семинара в различни дни. В реда на участието си, те бяха:
Такеши Такамори – Кьоши 7-ми дан
Йошико Ода – Кьоши 7-ми дан
Шоджи Йошисато– Кьоши 7-ми дан
Масаюки Миясака – Кьоши 8-ми дан
Мацуйо Карукоме – Кьоши 7-ми дан
Рьохей Кондо – Ренши 6-ти дан
Тору Такахаши – Кьоши 8-ми дан
Мицуру Хамасаки – Ханши 8-ми дан
В 3 от вечерите, се проведоха лекции свързани с кендо. Първата лекция беше относно историята на кендо, изнесена от Сусумо Нагао Сенсей. Лекцията беше със заглавие „From Kenjutsu to Kendo” („От кенджуцу до кендо“). Нагао Сенсей започна с еволюцията на шиная от hikihada shinai/fukuro shinai (хикихада шинай/фукуро шинай) въведен от Нобуцуна Камиизуми в края на периода Муромачи (късните години на 16-ти век) с цел практикуване на атаки без опасност за живота на практикуващите. След това беше изследвано основаването на Шинкаге Рю от Камиизуми и предаването на неговите теории към Хикитакаге Рю и Ягю Шинкаге Рю. В Hikita Bungoro Nyudo Seiunsai Kaikokuki, което описва тренировъчната обиколка на Кагетомо Хикита (един от първите последователи на Камиизуми) из Япония, през която той се изправя срещу 24 различни опонента, е описано, че никой от опонентите му не е използвал истински меч. Лекцията продължи с пътя на Мунетоши Ягю, който също е станал последовател на Камиизуми след загуба на мач срещу него и създаването на идеята за muto-no-kurai (муто-но-курай: състояние, в което сме готови да вземем предимство пред опонента използвайки правилно дистанция и тайминг въпреки първоначално неблагоприятна за нас ситуация). Синът на Мунетоши – Муненори Ягю указва голямо влияние върху Иемицу Токугауа (династията Токугауа управлява Япония 260 години), което води до създаването на игри за кавалерията наречени shinai-uchi (шинай-учи), в които самураите използвали фукуро шинай, а не дървен или истински меч. По това време фукуро шинай е бил възприеман като символ на мира.
Нагао Сенсей продължи лекцията си с еволюцията на кендо бронята от късния 17-ти век, първоначално използвана от Джикишинкаге Рю и развитието на shinai uchikomi geiko (шинай учикоми гейко) през 18-ти век, първоначално наложено от Мицунори Ямада и неговия син Кунисато Наганума с цел упражнение на атаки с пълен контакт (за разлика от предишните тренировъчни методи без пълен контакт). През следващите години, използването на предпазната тренировъчна броня и фукуро шинай се популяризира сред трениращите кенджуцу и в други школи.
През 30-те години на 19-ти век, започва използването на wari shinai (уари шинай), който има 4 или 5 части и е много подобен на съвременния шинай.
Изключително силен състезател на име Сусуму Охиши, висок 2.12 м., майстор на копието, често идвал непоканен в тренировъчните зали в Едо и побеждавал всички, използвайки naga shinai (нага шинай), дълъг 161 см. Той е популяризирал и техниката хидари-катате-цки (мушкане на опонента, държейки оръжието само с лява ръка). Заради успехите на Охиши, всяка тренировъчна зала се сдобила с нага шинай като противодействие при двубой с него. Това довело и до въвеждането на okuri-ashi (окури-аши) и fumikomi-ashi (фумикоми-аши) в двубоите и в тренировъчния процес.
Одани Нобутомо, който служил като директор на военната академия на шогуната (Bakufu Kobusho) стандартизира дължината на шинай за периода на около 115 см. (което е много близо до дължината на съвременния шинай от около 118 см.).
Кенджуцу е било запазено само за самураи. Шинай учикоми гейко, неофициално, е било разрешено и за хора, които не са самураи.
След втората световна война и периода, в който бойните изкуства са забранени, се сформира и съвременното кендо. Всички техники, които са позволени днес са били въведени в употреба напълно до края на периода Едо (1867 г.). Съвременното кендо е изчистено от излишно агресивни и опасни за живота на опонента техники. Примери за такива техники са aши-барай (спъване на опонента, все още разрешено в полицейското кендо) и оришики-уаза – слизане на едно коляно (запазено в Нипон Кендо ката №7).
На въпроса, кога започва асоциацията между съвременното кендо и полицията, Нагао Сенсей посочи въстанието в Сацума през 1877-ма година. В битката при Табарузака, специален отдел на полицията – Бато-тай – повечето от които, били бивши самураи, използвали истински меч в битката срещу въстаниците. Това накарало хората да преосмислят стойността на кенджуцу, което до тогава било почти забравено. След успеха на Бато-тай, Будо образованието залегнало в учебната програма на полицията. От тогава на сам, японските полицаи са лидери в развитието на съвременното кендо.
Нагао Сенсей приключи лекцията с фразата Ко-Кен-Чи-Ай: Кръстосвайки мечове, започваме да разбираме един друг.
Втората лекция беше относно Международната Кендо Федерация (FIK), изнесена от Такеши Такамори Сенсей, асистент главен секретар на FIK, служител на Общояпонската Кендо Федерация (AJKF). Историята на FIK започва с нейното основаване (в началото се нарича IKF) през 1970 г. от 17 държави членки. Целта на FIK е популяризиране на кендо, развиване на взаимно доверие и приятелство чрез кендо. Основните дейности на FIK е предоставяне на помощ при провеждането на семинари, помощ за националните кендо федерации и организиране на Световният кендо шампионат (World Kendo Championship – WKC).
Такамори Сенсей обясни критериите, които една национална федерация трябва да изпълни за да се присъедини към FIK:
- Една федерация за една нация
- Минимум 50 активни члена на федерацията практикуващи дейности свързани с кендо (кендо, иайдо, джодо).
- Основана от преди минимум 2 години.
- Трябва да може да си позволи участие в WKC.
- Трябва да има препоръка от поне 2 федерации, членки на FIK.
Молбата за членство трябва е изпратена най-късно 18 месеца преди генералната асамблея на FIK, която се провежда по време на всеки WKC.
Такамори Сенсей показа и история на това, кога всяка държава членка се е присъединила към FIK и растежа на броя практикуващи кендо по света през годините. Първият WKC се е провел в Токио и Осака през 1970 г. със 17 държави участници. 19-тият WKC ще се проведе в Милано, Италия през юли 2024 г.
Беше разказана историята на членството на FIK, към международни спортни организации, признати от Международния Олимпийски Комитет и включването на кендо в World Combat Games (Световни бойни игри).
Третата лекция беше на тема „Анти-допинг“, изнесена от Мисаюки Миясака Сенсей, MD, PhD, председател на анти-допинг комитета на AJKF и FIK. Миясака Сенсей обясни какво представлява допингът и защо той е забранен. Спомена за това, как голяма част от забранените субстанции могат да доведат до постоянни увреждания на здравето или смърт. Той препоръча всеки да прочете „Anti-Doping Manual For Kenshi” („Анти-допинг наръчник за практикуващи кендo“), който може да бъде свален от уебсайта на FIK, преведен на няколко езика (https://www.kendo-fik.org/kendo/anti-doping).
FIK е членка на WADA (World Anti-Doping Agency – Световна Анти-Допинг Агенция, https://www.wada-ama.org) и като такава, забранява използването на вещества от актуалния списък на WADA за забранени субстанции. Този списък назовава само официалните химически имена на субстанциите. За да разберем, кое търговско име лекарство съдържа забранени субстанции за определен спорт, може да използваме уебсайтът Global DRO (https://globaldro.com/Home). Ако сайтът на Global DRO няма информация за нашата държава или за конкретното лекарство, може да се обърнем с въпрос към националната анти-допингова агенция (за България: https://anti-doping.government.bg/) регионалният офис на WADA (https://www.wada-ama.org/en/who-we-are/offices/regional-offices).
Миясака Сенсей обясни как протича един анти-допингов тест и наказанията, които се налагат при доказано наличие на забранена субстанция от списъка на WADA в пробата на атлета. Обяснена беше процедурата на подаване на TUE (Therapeutic Exception Form – Форма за изключение по терапевтични цели), която трябва да се подаде най-късно 30 дни преди състезанието. TUE формата се попълва от практикуващият доктор по медицина, който ви лекува и в нея трябва да бъде обяснено, коя конкретна субстанция от забранения списък на WADA е наложително да се използва, за да се подобри здравето на състезателя до нормално ниво и без която, дългосрочното здраве на състезателя би било сериозно застрашено. TUE формата трябва да бъде подаден към FIK. Ако бъде официално одобрена, конкретната субстанция може да се използва с описаната дозировка и график в документа преди и по време на състезанието, за което е получено разрешение. При получен отказ, той може да бъде обжалван. При повторен отказ, състезателят има два варианта за да не бъде наказан: или взима субстанцията, но не се явява на състезанието или намира решение, което не включва взимането на тази субстанция. Наложени от FIK наказания, свързани с използване на непозволени субстанции от WADA, могат да бъдат обжалвани в TAS / CAS (Международен арбитражен съд за спорта – https://www.tas-cas.org).
В заключение, Миясака Сенсей ни призова да бъдем внимателни към това, което приемаме в тялото си, особено преди състезания. Той обясни, че масово по света, хранителните добавки не са регулирани толкова строго (ако са регулирани изобщо), колкото лекарствата. Съставки, описани като неспецифичен „билков екстракт“, „натурални аромати“ и „натурални съставки“ нямат легален контрол, и ако ги приемем в тялото си, това е изцяло на наш собствен риск.
На 23-ти март, Какехаши Сенсей проведе специален клас на тема „Мисловното състояние за изпита за дан степени“. Като встъпителни слова, Какехаши Сенсей каза, че не можем да се отпускаме след като успешно вземем изпита. Трябва да продължим да се упражняваме и за следващия изпит.
Основните точки, които бяха обяснени:
- Чакусо – правилно облекло
- Маниери, етикет, как се движим, как сядаме и ставаме
- Превъзхождащ киай
- Използване на подходяща дистанция
- Времето за една среща на изпита е от 1 минута и 30 секунди до 2 минути. Ако измерването започне от сонкьо, то е 1 минута. Не трябва да хабим време в цуба-зериай. Наша работа е да покажем техниките, които умеем най-добре. Ако не успеем да вземем изпита, значи имаме вредни навици, които трябва да променим!
- Когато влезем в подходяща дистанция, трябва да изпълним нашата техника с цялото си същество. Даже и да не уцелим мишената, не трябва да показваме никакво притеснение или безпокойство.
Какехаши Сенсей допълнително уточни, че на изпит не сме длъжни да изпълняваме хики-уаза (атака с движение на тялото назад). Трябва да покажем различни техники – шикаке и оджи-уаза. Трябва да изберем подходящите техники за ситуацията.
2-3 добри атаки обикновено са достатъчни за изпитващите. Изпитната комисия има желанието кандидатите да преминат успешно изпита.
Какехаши Сенсей отговори и на два въпроса. Позволено е да се използва хакама с бродерия на всеки изпит, с изключение на този за 8-ми дан. Позволено е използване на превръзки или опора за стъпалото при медицинска нужда.
Обяснено беше, че при всички случаи, когато трябва да вдигнем оръжието си от земята, това трябва да бъде направено по правилния за това начин.
Най-добре е да демонстрираме нашата техника близо до центъра на шиай-джо.
След обясненията от Какехаши Сенсей, състезателите бяха разделени на групи според текущата си дан степен и беше проведен тренировъчен изпит за следващата степен на всеки участник. След тренировъчните двубой от всяка група от 4-ма участника за степен, учителите, които влязоха в ролята на изпитващи, обясниха какво според тях беше изпълнено добре и над какво трябва да продължи да работи индивидуално всеки, за да премине успешно изпита за следващата степен.
След последната тренировка за деня, в която всички дадоха максимума, на който са способни, дойде време за официалната церемония по закриването на семинара. На нея присъстваше и вицепрезидентът на Общояпонската Кендо Федерация – Такеши Масаго Сенсей, Ханши 8-ми дан, който благодари на всички участници и учители за усърдието по време на семинара.
На следващата сутрин, се проведе официален изпит за 4-ти, 5-ти и 6-ти дан по кендо в залата, в която се провеждаха вечерните лекции. Беше разрешено на участниците в семинара, които нямаше да бъдат изпитвани в този ден, да наблюдават провеждането на изпита. Още един добър урок за всички присъствали.
След този чудесно организиран и пълен с полезно съдържание семинар, на всички участници се пада задачата да продължат усърдно да тренират и развиват кендо навсякъде, където са те.
Участниците изказват благодарности към:
- Общояпонската Кендо Федерация и Международната Кендо Федерация, които направиха това събитие възможно.
- Учителите, които бяха с нас по време на семинара и с личен пример ни дадоха добри уроци.
- Алекс Бенет Сенсей и Рьоуа Цуранага Сенсей за това, че превеждаха възможно най-точно думите на учителите и нашите въпроси по време на целия семинар.
- Такеши Такамори Сенсей, Аяко Окуура Сенсей и Масако Йошида Сенсей за организацията и тяхната помощ, времето ни прекарано на семинара да е безпроблемно.
- Персоналът на центъра за подготовка на състезатели на Нипон Будокан в Кацуура. Специални благодарности от всички към персонала в кухнята на столовата, които се погрижиха, да се насладим на разнообразна, балансирана и изключително вкусна храна, която беше нужна за да се справим с усърдните тренировки.
Лично аз, желая да благодаря и на Българска Федерация по Кендо, която изрази доверие в мен, да представлявам България на този семинар. Желая да благодаря и на всички участници в семинара за тяхната учтивост, старателност, отдаденост към кендо и техния личен добър пример.
С уважение,
Костадин Воденичаров