Уважение и скромност
от Сато Хиронобу. Kласира се четири пъти 3-ти на общояпонското първенство, световен шампион с отбора на Япония и печели четири пъти турнирa за 8-дан, Мейджимура.
Сато Хиронобу е роден в Тайван през 1931 г. Започнал е да се занимава с кендо под ръководството на баща си, който притежавал 4-дан. След войната семейството му се мести в Кагошима, Япония. През 1951 г. Сато Хиронобу постъпва в Токийската полиция, а след време става нейния Шихан. Сато-сенсей се е класирал четири пъти на 3-то място на общояпонското първенство по кендо, бил е световен шампион с отбора на Япония и също така е печелил четири пъти легендарния турнир за отбрани 8-дан, Мейджимура. В момента Сато Хиронобу е Шихан в университета Кейо, Tokyo Electric club и Mitsubishi dojo.
Впечатляващ вид
Хората, които са майстори в дадено бойно изкуство имат едно специфично излъчване. Излъчване на достойнство и гордост. Всеки, който защитава високи степени в кендо е длъжен да въплъти в себе си такова излъчване.
Най-напред това се забелязва от начина на носене на хакама, кейкоги и богу. Те трябва да са сложени правилно и здраво. Например, нормално е когато отивате на интервю за работа да сложите най-хубавия си костюм. Но изпитващия може веднага да прецени по поведението на защитаващия степен дали е сложил нови и хубави дрехи само за случая или те наистина отговарят на неговите качества в кендо. Това може лесно да се прецени по начина, по който влиза в шияй-джо, поклона, позицията sageto, sonkyo, изтеглянето на меча. Ако изпълнявате тези елементи неправилно, грубо или прибързано изпита за вас ще свърши още преди да е започнал.
Правилният начин за носене на хакама е тя да не е стегната високо отпред и ниско отзад. Това наистина изглежда много грозно. Същото се отнася и за кейкоги, което не трябва да има гънки или да е намачкано и неизпънато отзад. Хакама трябва да е с подходящата дължина, нито по-къса, нито по-дълга. Въпреки, че тези неща ги няма в правилата, по-добре не се явявайте на изпит ако нямате прилежен вид. Трябва винаги да мислите за това.
Когато тренирах в токийската полиция под ръководството на Накаджима Горозо сенсей, той беше изключително взискателен и стриктен по отношение на външния вид. Винаги, когато сядаше или ставаше, първата работа му беше да оправи хакмата си и да приглади плисетата.
Изпита в важно събитие за всеки трениращ и може би заради напрежението много хора забравят за външния вид и правилното носене на дрехи и богу. Това много ярко ги отличава от другите. Някои кандидати идват на изпит с чисто нова памучна хакма, която още е много твърда и поради това, когато се изправят от sonkyo тя “бухва” и става много грозно.
Други хора вързват таре-химо под koshi-ita на хакама. Точно обратното, таре-химо трябва да са над koshi-ita. По този начин ще изглеждаме не само по-добре, но и кръста ще ни стегнат и камае ще иглежда по-красиво. Най-добре е след като сложите таре, да се изправите, да оправите хакама и кейкоги и след това да сложите до. Хубаво е да помолите някой да провери отново дали всичко е сложено както трябва преди изпита.
Трябва да обърнете специално внимание и на шиная си. Изпитващите веднага могат да преценят дали използвате качествен шинай или не. Разбира се, не търдя, че трябва непременно да сте със скъп и нов шинай. Изпитващите могат да преценят колко често и колко тежко сте тренирали по sakigawa, nakayui и tsukagawa. Във всяко изкуство екипировката трябва да се поддържа и да се грижим за нея. Например в театъра “но” маските и костюмите са изключително скъпи и за тях се полагат огромни грижи. Същото важи и за хората, които тренират кендо.
Правилото е, че екипировката трябва да се слага по такъв начин, че да не се разхлабва или развързва, независимо колко тежко тренираме. На изпит за високи степени има ситуации, при които до химо се разхлабват. Това показва единствено немърливост и за да не изглеждаме по такъв начин, трябва да отделим по малко време на всеки детайл.
Да чувстваме шиная си удобно
На изпита се изхожда от това, че вие сте, грубо казано, на едно и също ниво с човека срещу вас. Затова е необходимо да покажете на изпитващите, че вие не сте по никаъв начин подчинен на противника си. Когато започва да се движи ударете го. Когато се опита да аткува изплъзнете се. Това е основния принцип на кендо.
Доста трудно да отбележите точка на човек, който се опитва да направи същото с вас на всяка цена. Способността да се използва шиная формира основата на кендо, затова трябва да се отнасяме към него с голямо уважение. Не просто като към оръжие, а като към инструмент от жизнена важност за нашето духовно израстване, постигнато чрез изучаването на кендо. Едиснствения начин да се усъваршенстваte в използването на шинай е чрез много часове тренировки.
В кендо в възмжно да сте конкурентноспособни дори и на по-голяма възраст. Има много възрастни кендоки, които са с изключителни умения и са способни да тренират дълго без да губят присъствие на духа. Но дори и сенсеи с високи степени е възможно да бъдат неочаквано ударени, ако не са уверени в действията си и се опитват на всяка цена да ударят без да искат те самите да бъдат ударени. Ако тренирате с тази нагласа, винаги ще ви отбелязват точки.
Да чувстваш шиная удобно не е нещо, което се постига с използването само на ръцете, а изисква цялостното използване на тялото и краката по рационален начин. Това е по-лесно да се каже, отколкото да се направи и дори да разбирате смисъла на теория, трябва да усвоите това с тялото си. Това отнема много години на тежки тренировки. Нещото, което привлича най-много вниманието на изпитващите е може ли или не кандидата да използва теноучи правилно, уверявайки се, че шиная е стиснат здраво с последните 3 приста на ръката, а не е с цялата длан.
За да сте добър, трябва да познавате качествата на шиная си и да боравите с него свободно и естествено, сякаш е продължение на ръцете ви. Това се постига не с теория, а с тренировки. Умението ви да “протегнете” шиная за удар и да го движите плавно трябва постоянно да се развива. За да използвате шинай ефективно трябва да можете да се адаптирате към различни дистанции. Например ако края на пръстите ви и кенсен са на права линия, то тогава ще може да удряте от по-голяма дистанция. Въпреки това, когато правите oji-waza е необходимо да изпълнявате техниката от по-малка дистанция. Това се постига чрез правилно теноучи и адекватно движение когато противника атакува. Има много видове oji-waza, като suriage, uchi-otoshi, harai, kaeshi и т.н При всички тях трябва да движите шиная свободно и меко.
Когато гледах шортрек на зимните олимпийски игри забелязах, че имаше малка разлика между състезателите, когато излизаха на права отсечка от пистата. Този, който беше най-подвижен и с най-плавни движения винаги излизаше начело. Ако сравниме това с кендо, атаките(shikake-waza) трябва да са твърди, а контраатаките(oji-waza) трябва да са меки и подвижни. С други думи, опишете меко движение с тялото си и контролирайте противника с шиная си. В този момент е важно тялото ви да е срещу противниковия център. Също така, никога не сваляйте очи от опонента си. Това се отнася и за ката, където контакта с очите никога не трябва да се нарушава.
Преди години на семинарите на AJKF, усилята се съгласуваха върху подобряването на уменията в тази област чрез изучаване на kaeshi-waza и suriage-waza. В много случаи това се използваше за подобряване на кендо като цяло, а не на конкретните техники, но трениращите трябваше още да учат и експериментират. Haga Junichi sensei можеше да удря ляв и десен мен, ляво и дясно до и hiki-kote бързо и продължително от близка дистанция. Трудно в да се опише колко впечатляващо изглеждаше това, но той можеше да го прави благодарение на невероятната си гъвкавост и подвижност и резките движения на кратката си. Сега, като погледна назад, си мисля, че той много обичаше и отдаваше огромно уважение към шиная си и го считаше не като част от екипировката, а като сакрален предмет, който се стараеше да използва по възможно най-ефективния начин. Шинаят е най-ценното нещо в кендо.
Уважение, скромност и самоусъвършенстване.
На изпита времето за срещите варира според всяка степен. ВИнаги съветвам кандидатите да използват времето си възможно най-ефективно. Това може да стане, като се раздели времето, което имате на три части. Например, на 20 секунди, ако имате 1 минута или 30 секунди, ако имате 1.5 минути. През първата третина се въздържайте да правите прибързани и безсмислени атаки. Използвайте това време да проучите противника и да прилагате семе. Ако се концентрирате ума си, това ще ви позволи да реагирате адекватно, когато ви атакуват, което занчи, че може да приложите лесно oji-waza. Ако спазвате горните указания и поемете инициативата над противника ще се откроите. Ако се справите с първите две-три атаки на противника, следващите ще ги нанесе объркано и притеснено. Това е много добър шанс за вас. Тогава сигурно ще поискате да атакувате за да направите още един ипон, но ви съветвам да не атакувате без шанс, а просто да упражнявате семе докато свърши времето.
Без съмнение, ако сторите горното ще впечатлите комисията. За да стане това обаче, трябва да сте усвоили основата. За това аз обичам да казвам “Най-важна е тренировката, а след това тренировката”. Не е възможно да станете добри без много тренировки. Също е много важно да въплъщавате в себе си скромност по време на тренировка. Противника ще се отнася с вас по същия начин, както вие се отнасяте с него. Затова ако сте сериозен и скромен, партньора ще ви отвърне със същото.
Досега съм имал възможност да играя с повече от 10 000 души и се старая да се поуча от играта с всеки еднин от тях. Това е най-бързия начин да напредвате. Дори и да си мислите, че мача е бил добър за вас и сте владеели положението във всеки един момент, трябва винаги да благодарите на противнка и да приемате всеки негов съвет. На изпита става видимо за всички как и с каква нагласа сте тренирали. Понякога има кандидати, които правят ипони, но демонстрират арогантно отношение, но има и такива, които въпреки успешните удари, остават с чувство на скромност. Ако сте тренирали много и тежко, достатъчно за да запазите самообладание при трудни ситуации, ще бъдете положително оценени от изпитващите. Ако мислите само за това как да ударите и как да не загубите, това показва, че не може да се владеете и имате егоистично отношение.
Не се страхувайте, че ще ви ударят и тренирайте, влагайки всичко от себе си. Ако сте неспособен да се хвърлите изцяло в атаката и често само блокирате ударите и се защитавате, то тогава формата ви ще се развали и ще изпускате шансове. Когато играя срещу човек, който иска да ме удари, но не иска аз да го ударя, му казвам да започне да удря и удря, докато тотално не се изтощи. Когато е достигнал предела на физическите си възможности, аз му казвам да направи само един последен удар и той го изпълнява перфектно. Този начин на тренировка е труден, но открива пътя за прогрес в кендо.
Важно е и какво правите след като положите изпита. Само защото сте го издържали не значи, че всичко е наред. Трябва да тренирате още повече и още по-тежко за да продължите да се развивате и изграждате характера, който се очаква от човек със степента, която сте защитили. Разликата между това дали са ви скъсали или дали сте издържали не е толкова голяма. Ако сте доволен от факта, че сте минали, то това няма смисъл. Начина, по който тренирате след като сте взели изпита определя това дали ще продължите да се развивате.