Изпитите, танден и дистанцията
от Мураяма Кейсуке, 8-ми дан Ханши - роден 1927 г. и завършва легендарната школа Busen през 1947 г.
Murayama Keisuke Hanshi 8 dan е роден в Кумамото през 1927 г. След като завършва Бусен през 1947 г. преподава кендо в префектурните полицейски поделения в Хиого и Кимамото. Мураяма сенсей е печелил редица състезания ,вкючително 8-ят Мейджимура Тайкай за 8-ми данове.Живее в град Итами в Хиого и преподава в Шубукан доджо.
Отпечатък от вашата тренировка е поставен върху екипа ви.
Макар че не се споменава ,аз винаги обръщам внимание на това как участника в изпита за степен е облечен.Степента не е въпрос само на това, можеш ли да удариш противника си или не.Небрежната външност ми говори за небрежна личност.Например ,хакамата вързана твурде високо отпред и ниско отзад ,прави носещия я да изглежда глупаво. Също така,ако цялото кейкоги е събрано на гърба ,носещия го изглежда изключително развлечен. Това може да няма отношение към това дали този човек е силен или слаб, но забелязван в последно време твърде много хора ,които не обръщат внимание на своята външност.Трябва също да се погрижите мен-химо да е стегнато и крайщата да са изравнени. Също така внимавайте да не връзвате фльонгата във вертикален възел ,защото така се връзва фльонга на погребение в Япония.
Трябва да внимавате за спретнатата си външност не само на изпит, но и във всекидневните си тренировки. В днешно време връзването на връзки беше изоставено заради копчетата и децата са изненадващо несръчни във връзването на паднелки. В Шубукан доджо ,където преподавам ние се учим как да поставяне и сваляме екипите възможно най-бързо. Включваме се в надпреварата по връзване и това прави привидно досадната задача интересна.
Когато учих в Бусен,тренировките бяха толкова тежки, колкото е възможно.Разбира се връзките на екипа се разхлабваха през тренировката,но Бог да е на помощ на този ,чието мен-химо се развържеше .Попадаш в малък ад докато семпай ти се кара. Научихме по трудния път колко важно е да намериш начин да попречиш на екипа ти да се разхлабва дори и в най-тежките тренировки. В Бусен ние стягахме меновете си като промушквахме мен-химо през върха ,кръстосвахме ги под брадичката,после зад главата ,пъхахме ги на върха на мен-гане и накрая ги връзвахме на панделка зад главата. По този начин връзките никога не се разхлабваха.
По отношение на спретнатата външност,като се замисля за мойте младежки години ,имаше двама ученици ,които също тренираха в Кумамото Бутокуден и са останали в паметта ми. Те бяха приблизително на моята възраст ,но се открояваха от тълпата със своята безупречна външност. За мен те бяха като звезди и сигурно са продължили ,печелейки ниакой престижни състезания.
Когато казвам безупречна нямам предвид ,че е препоръчително да носите нова хакама и кейкоги. Всъщност смятам ,че малко износените дрехи за които сте се погрижили и са били сгънати прилежно са много по-привлекателни. Плисетата са по-ясно очерани и се запазват. Помня ,че един сенсей веднъж каза ,че трябва да си изпълнен с Ки от върха на главата до пръстите на краката и ще имаш безупречно камае ,което ще е здраво като скала без никакви пролуки. Вярвам ,че това може да бъде приложено и към вашия екип. Точно както “отпечатък” от усилията ви естествено се появява във вашия курай,така се появява и върху вашия екип.
Регулуране на Сейка Танден.Ръководене от Курай.
Сейка Танден е термин за долната част на корема под пъпа. Твърди се ,че този регион на тялото е изключително важен, за да поддържате жизненоста си, да сте спокойни и тихи и да сте способни да взимате рационални решения. Курай се отнася до нивото при, което характер е съчетан със способност. Разликата в духа и уменията, когато се изправям срещу опонента.Този курай естествено се излъчва от самоувереността придобита през тренировките или тренирайки Сейка Танден и отстранявайки 4 слабости(изненада,страх,съмнение и колебание). Просто казно това означава ,че трябва да тренирате със сутеми психически или абсолютно обедено да се хвърляте във всяка една атака. Това не е нещо ,което може да се постигне за една нощ.
Спомням си един епизод засягащ курай, който се запечатал в паметта ми.Той се отнася за Цузаки сенсей,който беше един от професорите в Бусен. Точно преди ежегодния Киото Тайкай много кендисти от цялата страна пристигнаха за допълнителни тренитровки и за да потърсят съвет от прочутите учители на Бусен. Един от тези посетители отиде да се бие с Цузаки сенсей. Той беше пълен с енергия и решителност,но докато се усети беше на земята. Цузаки сенсей го подтикна да се изправи, но се случи същото отново.Той изобщо нямаше шанс да направи нещо преди да бъде напълно обезвреден от курай на Цузаки сенсей. Даже хората ,които стояха отстрани бяха почти вцепенени от неговото присъствие.
Но кагато Цузаки сенсей се биеше със своя наставник ,Ханши 10-дан Мочида Мориджи сенсей нещата се обръщаха. Беше ред на Цузаки сенсей да буде поразен от силата на Ки на Мочида сенсей. Цузаки сенсей беше известен със своята катсуги техника,но в момента, когато даже си помисли да разгърне някаква атака, Мочида сенсей “изгърмяваше” неговото коте с абсолютна лекота.Точно когато Цузаки сенсей влизаше напред за атака, шиная на Мочида сенсей се плъзгаше напред със забележителна акуратност,за да отбележи перфектно катате цуки. Мочида сенсей не обръщаше внимание на идващата срещу него сила,а “застрелваше” пролуките така че опонента му нямаше начин да контрира с курай. То беше ясно като бял ден. Един човек веднъж коментира ,че хората които се бият с Мочида сенсей не си дават много зор и са склонни да се оставят да бъдат контролирани просто от любезност. Истината е ,че когато застанеш там, лице в лице с него,внезапно се объркваш и разтревожваш и не можеш да си поемеш дъх. Това е курай.
Както споменах ,за да станеш пропит с курай се нуждаеш от тренировки със сутеми,или абсолютно и тотално убедено да се хвърляш в атака. В Бусен тренировката не съдържаше нищо друго освен учикоми, кирикаеши и какари гейко. Причината за това беше да уточним лошите си навици и да пречистим собствената си система от егоизъм и съжаление .
Когато хвърляш себе си в какари гейко ,загубваш всякакво усещане за това какво всъщност правиш. Но продължаваш да опитваш да направиш още една атака, после още една и още една.С напредването си ставаш непоколебим и необезпокояван от малките неща и постепенно се научаваш да изгонваш 4-те слабости-изненада,страх,съмнение и колебание.
Бусен беше известен с тежките си тренировки.Ако някой семпай те извика,ти трябва да се хвърлиш “с пълна пара” в какари гейко, и когато те се приготвяха да те намушкат с шиная си в момента ,в който се хвърляш в атака всичо, което можеш да направиш беше ,да затвориш очи и да го приемеш. Разбира се, това беше ужасно. Но ако можеш да го понесеш нищо друго вече няма да ти изглежда толкова плашещо. Продължава да ти изглежда така сякаш повече няма да се събудиш, но всъщност е изграждане на характер.
В минали дни сенсейте посещавали олтари и храмове или заставали под водопади в опит да пречистят свойте умове и тела от 4-те слабости.Разбира се в наши дни е трудно да се посветиш на такъв строг режим, но всеки който тренира Будо трябва да отчита важноста на такъв вид тренировка.
Моят съвет към всички, които искат да развият своя курай е да се грижат за здравето си. Трябва да имате здраво тяло и здрав ум ако искате да тренирате ефективно. Можете да прелетите по своя тренировъчен път с няколко трика, но това не може да бъде нещо забележително или славно. Мисля също така ,че ще ви помогне ако отдадете сърцето и душата си и на друга дейност,която да допълни вашите кендо тренировки. Покойния Ханши 9-ти дан Цурумару сенсей от Шубукан доджо учеше сутри безотказно всяка сутрин. Още помня ,сякаш беше вчера, как произнасяше сутри страница след страница.
Друга полезна дейност е да застанеш пред огледалото и да провериш формата си. Когато бях млад,изобщо не проумявах ,защо моят сенсей стоеше пред огледалото и се взираше толкова внимателно. Сега, когато не съм толкова млад и гъвкав,напълно разбирам колко е важно. Когато остаряваш ,гърбът ти става по-слаб,камаето ти стреми към отпускане и ставаш тромав. Проверяването в огледалото е добър начин да се запазва представа за тов а,колко се е влошило камаето ти,и може ясно да видиш ,че се нуждаеш о изправяне на кен сен или да преместиш позицията на ръцете и т.н. В основата си ,курай съдържа много различни елементи и всички те предполагат задълбочено осмисляне.
Биете ли се от правилно ма-ай
Смятам ,че има два типа кейко. Първият тип има отношението ,че не трябва да допускаш да бъдеш ударен при първата атака, независимо с кого се биеш. После в края на схватката молиш за какари гейко. Другият метод е противоположен на този и ти се напрягаш толкова, че не можеш да продължиш повече, после молиш за още един път. Всяка година през май на Киото Тайкай има открита за вички тренировка сутринта в Будо центъра. Буквално стотици кенши се стичат да се бият с хората с високи степени. Въпреки ,че мястото е много ограничено,винаги се опитвам да тренирам в хармония с този кендо метод.
Важно е да се хвърляш в схватката, давайки всичко от себе си, опитвайки всяка техника, която знаеш. Опитвай да се биеш от то-ма,чика-ма.иссоко-ито-но-ма,всяка дистанция е допустима,докато не откриеш тази, с която се чувстваш най-удобно. Като изпитващ в изпита за степен виждам много хора, които правят техники без да знаят кое е тяхното истиско ма-ай. Единствения начин да коригираш това е да играеш много какари гейко,докато откиеш своята най-добра за удар дистанция.
Какари гейко е много изморителна работа и докато го правите започвате да удряте повече с ръце,отколкото с цялото тяло и движението между горната и долната част на тялото се разминава. Това е точката,в която трябва да направите това изключително усилие да поддържате правилна позиция за удар и да увеличите темпото на своята атака,удряйки отново и отново без отдих.
Когато минавате след атаката ,уверете се ,че не отивате твърде далеч,после се обърнете незабавно за следващ удар. Това е най-добрият начин да укрепите долната част на тялото и перфектното кендо движение(тай-сабаки). Учи-коми и какари гейко са наистина велики тренировъчни методи.
Докато учех в Бусен, Цузаки сенсей беше много добър човек. Неговото кендо беше толкова силно,че когато накрая събереш достатъчно решителност да направиш атака,той я поемаше отпред и те удряше моментално. Сато сенсей имаше съвсем различен стил. Той беше изключително подвижен. Вместо да премаже твоята енергия ,той я разпръскваше наоколо. Двамата имах анапълно различен стил ,но единственото общо нещо между тях беше,че те не се променяха и на косъм от началото до края на тренировката.Като сенсеи ,те трябваше да стоят отпред и постоянно да приемат предизвикващите ги през цялото времетраене на кейко. Повечето хора ще започнат да се уморяват към края и ще загубят част от остротата си, но не и тези сенсей. Те бяха също толкова енергични и ефективни в края, колкото и в началото на тренировката, независимо с колко хора са се сблъскали.
Причинат да се спра на това е защото по принцип да можеш да тренираш по начините ,които отбелязах имаш нужда от съдействието на добър мотодачи.Тези дни често чуваме за незадовоителни атакуващи умения в какари гейко. Ако погледнеш това от друга страна можем да хвърлим вината върху мотодачи. Инструкторите не вършат своята работа, като мотодачи правилно.
Работата на мотодачи е да улесни удара възможно най-много като изкусно показва правилните възможности за удар. Точно както ковача размахва ритнично чука,за да помага на своя чирак да поддържа темпото,мотодачи трябва да работи с атакуващия и да го окуражава в “удрящия ритъм”.
При 1-ви дан атакуващия трябва да се окуражава да атакува очевидните(преувеличени)откривания. За нивото на 3-ти дан не се откривайте толкова очевидно, но рязко и ловко. За по-високите степени важното е да не допускате ирационални атаки, като отклонявате надолу техния кенсен,за да покажете ,че атаката е неподходяща. Този съвет е много важен.
Има още един пункт върху,който искам да акцентирам и той засяга отношението към кейко. Трябва да сте благодарни ,че можете да тренирате. Да отиваш с намерение като “ще го премахна” или “ще ги довърша” е грешно,и да търсиш начин да го постигнеш-това не е предпоставка за добро кейко. Трябва да заставате срещу партньора си с намерението да тествате всички свой техники и да оценявате факта ,че партньорът ви всъщност подпомага вашето развитие. Основната цел на вашата тренировка е да правите кендо като “използвате сърцето си(кокоро),за да ударите в сърцето”. Искрената тежка работа е единствения начин да се отличите в кендо.